10 مه

ویروس HPV و بارداری

ویروس HPV و بارداری

آیا ویروس پاپیلوما به جنین منتقل می شود؟ آیا امکان درمان ویروس HPV در بارداری وجود دارد؟ دکتر الهام امام جمعه متخصص زنان در پیروزی در ادامه به بررسی ویروس HPV و بارداری می پردازند، با ما همراه باشید!

 بیش از 100 نوع HPV شناخته شده است، که بسیاری از آنها از طریق تماس جنسی قابل انتقال هستند. در بسیاری از موارد، HPV مشکلی برای سلامتی ایجاد نمی کند و به خودی خود از بین می رود. با این حال، برخی از انواع HPV می توانند باعث سرطان های دهانه رحم و انواع دیگر سرطان های دستگاه تناسلی و همچنین سرطان های دهان، مقعد و آلت تناسلی شوند. بعلاوه، برخی از انواع HPV ممکن است احتمال ناباروری، زایمان زودرس و سقط جنین را افزایش دهند.

زگیل های تناسلی می توانند به تنهایی یا به صورت خوشه ای ظاهر شده و به قطعات کوچک گل کلم شباهت داشته باشند. زگیل های تناسلی توسط ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد می شوند.

ویروس HPV و بارداری

ابتلا به HPV و نداشتن زگیل قابل مشاهده یا علائم دیگر بسیار معمول است. در حقیقت، بسیاری از افراد (شامل زنان باردار) مبتلا به HPV، تصوری از ابتلا به این ویروس ندارند. علاوه بر این، این بیماری بسیار مسری می تواند در صورت عدم وجود علائم گسترش یابد.

راه های ابتلا به زگیل های تناسلی

زگیل تناسلی می تواند از طریق انواع تماس های جنسی پوست به پوست پخش شود، رابطه دهانی ، مقعدی و تناسلی. همانطور که در بالا اشاره شد، به راحتی مشاهده نکردن زگیل به معنای آن نیست که شخص مقابل بدون ویروس است یا شما نمی تواند به آنها مبتلا شود.

تشخیص

در زنان، زگیل های تناسلی با آزمایش پاپ اسمیر و معاینه فیزیکی تشخیص داده می شود. این عفونت معمولاً در اولین ویزیت قبل از تولد نوزاد بررسی می شود. همچنین ممکن است به کولپوسکوپی احتیاج باشد، تا با استفاده از دستگاه خاصی از نزدیک دهانه رحم و دیواره های واژن برای زگیل های تناسلی، بررسی شوند، تا از هر گونه تغییر در سلول های دهانه رحم، ناشی از HPV و هرگونه ناهنجاری پیشگیری گردد.

 مشکلات STD و بارداری

زگیل ها ممکن است خود از بین بروند، یا ممکن است به صورت خوشه ای از زگیل درآیند. ناپدید شدن زگیل ها به معنای از بین رفتن HPV نیست. زگیل های کوچکتر ممکن است در فرآیندی به نام عمل جراحی منجمد شده یا با لیزر یا کوتر بسوزند.

اگر زگیل های دستگاه تناسلی قبل از بارداری تشخیص داده شود، می توان از کرم های ایمونولوژیک موضعی یا اسید تری کلرواستیک موضعی  استفاده کرد. با این حال، اگر عفونت فعال ندارید، نیازی به انجام کار خاصی قبل از بارداری نیست، جز این که به پزشک اطلاع دهید که در گذشته زگیل های دستگاه تناسلی داشته اید.

زگیل های تناسلی در بارداری

باید گفت زگیل های تناسلی مشکلی برای بارداری ایجاد نمی کنند، مگر اینکه به اندازه کافی بزرگ شوند تا از باز شدن واژن شما جلوگیری کنند. همانطور که گفته شد، برخی از انواع HPV ممکن است با سقط جنین، زایمان زودرس و مسائل مربوط به باروری مرتبط باشد.

اگر در دوران بارداری هستید، ممکن است نیاز باشد تا پس از زایمان برای درمان صبر کنید، زیرا استفاده از برخی  روش های درمانی در دوران بارداری ایمن نیست. لازم به ذکر است که گاهی اوقات، به دلیل افزایش جریان خون و سطح هورمون ها، زگیل های تناسلی ممکن است شکوفا شده و رشد سریع تری داشته باشند.

کلام آخر!

باردار بودن و فهمیدن ابتلا به زگیل تناسلی یا ویروسی که باعث آن می شود، می تواند ترسناک و نگران کننده باشد. با این حال، بدانید که بسیاری از زنان باردار به این عفونت مبتلا هستند و اکثریت قریب به اتفاق، بچه های سالم را، بدون هیچ عارضه به دنیا می آورند. نکته مهم این است که هر گونه نگرانی را با متخصص زنان خود در میان بگذارید و از مراقبت های لازم برای محافظت از کودک خود استفاده کنید.

پاسخ

چهار × 5 =

Call Now Buttonجهت مشاوره رایگان تماس بگیرید