06 فوریه

عوارض کیست تخمدان

عوارض کیست تخمدان

عوارض کیست تخمدان چیست؟ کیست تخمدان کیسه ای است که با مواد مایع یا نیمه مایع پر شده است و در تخمدان ایجاد می شود.اگرچه کشف کیست تخمدان به دلیل ترس از بدخیمی باعث اضطراب قابل توجهی در زنان می شود، اما اکثریت قریب این ضایعات خوش خیم هستند.

زنان در هر طرف رحم دارای دو تخمدان هستند، هر کدام به اندازه و شکل یک بادام هستند. تخمک که در تخمدان رشد کرده و بالغ می شود، در دوره باروری در چرخه ماهانه ترشح می شود.بسیاری از زنان در برخی از مواقع کیست تخمدان دارند. بیشتر کیست های تخمدان ناراحتی کمی دارند و یا اصلاً بی خطر هستند و در طی چند ماه اکثریت بدون درمان ناپدید می شوند.با این حال ، کیست تخمدان می تواند علائم جدی ایجاد کند. بهتر است برای محافظت از سلامتی خود، معاینات منظم لگن را انجام دهید و علائمی را که می تواند یک مشکل بالقوه جدی را نشان دهد، بدانید.

عوارض کیست تخمدان

علائم

بیشتر کیست ها علائمی ایجاد نمی کنند و خود به خود از بین می روند. با این حال، یک کیست بزرگ تخمدان می تواند باعث موارد زیر شود:

درد لگن

 دردی مبهم یا تیز در قسمت پایین شکم

احساس پری و سنگینی شکم

نفخ شکم

چه موقع به متخصص زنان مراجعه کنیم؟

در صورت داشتن موارد زیر، فوراً به دنبال مراقبت های پزشکی باشید.

درد ناگهانی و شدید شکمی یا لگنی

درد همراه با تب یا استفراغ

اگر این علائم و نشانه ها را دارید، تنفس سریع و پی در پی، و سبکی سر یا ضعف، بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

عوامل خطر

خطر ابتلا به کیست تخمدان با این موارد افزایش می یابد:

بروزمشکلات هورمونی اغلب همراه با مصرف داروی های باروی بروز پیدا می کند.

دروان بارداری، گاهی اوقات، کیستی که هنگام تخمک گذاری ایجاد می شود، در طول بارداری همچنان بر تخمدان باقی می ماند.

آندومتریوز،همان طور که قبلا هم گفته شد، بروز اندومتریوز سبب رشد سلول هایی در خارج از رحم می شود، همین سلول ها به راحتی می توانند به تخمدان متصل گردند و در آنجا نیز رشد کنند.

بروزعفونت های شدید لگن، اگر عفونت به تخمدان برسد، می تواند باعث ایجاد کیست در ناحیه شود.

عوارض کیست تخمدان

بعضی از خانمها دچار انواع کمتری کیست می شوند که پزشک در طی معاینه  تشخصیص می دهد. توده های تخمدان کیستیک که پس از یائسگی ایجاد می شوند ممکن است سرطانی (بدخیم) باشند. به همین دلیل انجام معاینات منظم لگن مهم است.

عوارض نادر مرتبط با کیست تخمدان عبارتند از:

پیچ خوردگی تخمدان، در صورت عدم درمان  کیست ها بزرگ می شوند و در نتیجه می توانند باعث حرکت تخمدان شوند.

گاهی نیز پارگی کیست رخ می دهد، این پارگی می تواند باعث درد شدید و خونریزی داخلی شود. در صورتی که کیست تخمدان اندازه ای بزرگ داشته باشد، خطر پارگی آن بیشتر است.

معاینات منظم با متخصص زنان خوب می تواند از بروز عوارض و علائم خطر بکاهد، زیرا با مشاهده کوچکترین علائم می توان درمان را در کوتاه ترین زمان ممکن انجام داد.

پاسخ

14 − 4 =

Call Now Buttonجهت مشاوره رایگان تماس بگیرید