02 فوریه

زخم دهانه رحم

زخم دهانه رحم

زخم دهانه رحم هنگامی اتفاق می افتد که سلول هایی که در قسمت داخلی دهانه رحم قرار دارند از رشد خارج می شوند. این سلولها حساسیت بیشتری نسبت به سلولهای خارج دارند و به همین دلیل ممکن است علائم مانند خونریزی و ترشحات را برای برخی از خانمها ایجاد کند.این شرایط گاهی اوقات فرسایش دهانه رحم نامیده می شود. این مشکل در زنانی که در سن باروری هستند بسیار شایع است و معمولاً جای نگرانی نیست. اما اگر علائمی دارید که شما را آزار می دهد، روشهای درمانی وجود دارد که پزشک می تواند آنها را پیشنهاد کند.

زخم دهانه رحم

عوامل خطر و دلایل آن

به احتمال زیاد وقتی سطح هورمون شما تغییر می کند و سطح استروژن افزایش می یابد، مانند دوران بلوغ ، بارداری یا قرص های ضد بارداری می تواند عامل ایجاد زخم دهانه رحم شناخته شود.چند مطالعه نشان داده است که زنانی که به بیماری کلامیدیا STD مبتلا هستند ممکن است بیشتر به این بیماری  مبتلا شوند، اما تحقیقات کافی برای اثبات این ارتباط انجام نشده است.

علائم

بسیاری از زنان مبتلا به زخم دهانه رحم علائمی ندارند. اما برخی از موارد زیر را دارند:

ترشحات واژن، گاهی اوقات با رگه های خون

خونریزی یا لکه بینی در حین یا بعد از رابطه جنسی

درد در حین یا بعد از رابطه جنسی

تشخیص

معمولا متخصص زنان برای بررسی زخم دهانه رحم از  ابزاری به نام اسپکولوم کمک می گیرند،در زمان بررسی  دهانه رحم بسیار قرمزتر از دهانه رحم معمولی به نظر می رسد.اما مهم است که شرایط جدی تر مانند سرطان دهانه رحم یا بیماری های مقاربتی را که ممکن است شبیه به هم باشند رد کنید. ممکن است پزشک شما بخواهد آزمایش پاپ اسمیر را  انجام دهید. همچنین ممکن است برای تشخیص دقیق از ابزار دیگر به نام کولپوسکوپ استفاده کنند تا بتوانند دهانه رحم شما را بهتر ببینند. در صورت مشاهده موارد مشکوک نمونه ای از بافت را از منطقه جدا می کنند تا سلولهای غیر طبیعی را بررسی کنند.

درمان زخم دهانه رحم

اکثر زنان به هیچ درمانی برای زخم دهانه رحم نیاز ندارند. اگر علائمی دارید که از دوران بارداری شروع شده است، باید 3 تا 6 ماه پس از تولد کودک از بین بروند. اگر فکر می کنید قرص های جلوگیری از بارداری علائم شما را ایجاد می کنند، باید از سایر روش های جلوگیری از بارداری استفاده کنید.

اما اگر علائم شما را آزار می دهد، پزشک می تواند از چند روش مختلف استفاده کند:

در این روش درمان ناحیه مورد نظر با جسمی با دمای بالا(کوتر) سوزانده می شود.

روش دیگر پرکاربرد برای زخم دهانه رحم فریز کردن ناحیه مورد نظر است.

استفاده از روش درمان کرایوتراپی از دیگر روش های پر طرفدار است، این روش درمان در مطب پزشک و بدون بیهوشی انجام می شود.

بعد از انجام هر یک از این روش های درمانی، ممکن است برخی از دردهای خفیف مانند گرفتگی های قاعدگی را احساس کرده و کمی خونریزی یا ترشح داشته باشید. اگر درد یا خونریزی شدید داشتید، با پزشک خود تماس بگیرید.

تا زمان بهبودی دهانه رحم، از تامپون استفاده نکنید و رابطه جنسی نداشته باشید. متخصص زنان دستورالعمل های خاص دیگری برای بهبودی سریعتر توصیه می کند که لازم است بر طبق آن ها عمل کنید.

پاسخ

شانزده − دوازده =

Call Now Buttonجهت مشاوره رایگان تماس بگیرید