19 ژانویه

به تاخیر انداختن یائسگی

به تاخیر انداختن یائسگی

چگونه یائسگی را به تاخیر بیاندازیم؟ خیلی از بیماران در زمان مراجعه به مطب دکتر الهام امام جمعه در رابطه با راه های به تاخیر انداختن یائسگی سوال می پرسند، اگر شما هم در خانواده خود تجربه یائسگی زودرس دارید و یا در آستانه ورود به یائسگی هستید، توصیه می شود این مطب را مطالعه کنید.

یائسگی یک روند طبیعی است که به موجب آن زن دیگر پریود نمی شود و نمی تواند به طور طبیعی باردار شود. به طور معمول بین 45 تا 55 سالگی اتفاق می افتد، زیرا هورمون استروژن شروع به کاهش می کنند. امروزه بیشتر بانوان به دنبال شغل و حرفه خود هستند و بچه دار شدن را به تأخیر می اندازند، احتمال تاخیر در یائسگی می تواند به آنها امکان بارداری و حمل طبیعی را بدهد، اما آیا می توان یائسگی را به تأخیر انداخت؟

به تاخیر انداختن یائسگی

یائسگی چیست؟

در دوران یائسگی، تعداد فولیکول های تخمدان به سرعت کاهش می یابد و هورمون تحریک کننده فولیکول دیگر باعث رشد تخمک نمی شود و در نتیجه، تولید استروژن کاهش یافته و قاعدگی متوقف می شود.

علائم یائسگی

طیف وسیعی از علائم ممکن است در زنانی که یائسه می شوند، دیده شود. اول، تغییرات محسوس مربوط به الگوی دوره های آنها است. زنان ممکن است پریودهای غیرمعمول سنگین، یا سبک داشته باشند و ممکن است دفعات پریود آنها تغییر کند .

علاوه بر این، برخی از علائم زیر ممکن است تجربه شود.

گرگرفتگی

کاهش میل جنسی

خشکی واژن

تغییرات خلق و خوی

مشکل در خوابیدن

تعرق شبانه

لازم به ذکر است که، کاهش سطح استروژن که با یائسگی رخ می دهد، با کاهش توده استخوانی و افزایش خطر پوکی استخوان همراه است.

درمان علائم یائسگی

از آنجا که یائسگی برای همه خانم ها یک اتفاق طبیعی است و درمان آن ضروری نیست. بسیاری از زنان دریافتند که تغییر سبک زندگی برای عملکرد طبیعی با این تغییرات کافی است. با این حال، برخی از زنان مایل به تسکین علائم یائسگی هستند.

درمان جایگزینی هورمون برای کنترل برخی علائم یائسگی مانند گرگرفتگی و خشکی واژن در دسترس است. با این حال، این داروها با افزایش خطر بیماری های قلبی و سرطان پستان همراه بوده اند، بنابراین زنان باید قبل از شروع درمان، با متخصص زنان خود در مورد خطرات و مزایا صحبت کنند.

آیا می توان یائسگی را به تأخیر انداخت؟

برای برخی  از بانوان، علائمی که هنگام یائسگی تجربه می شوند می توانند ناتوان کننده باشند. علاوه بر این، به دلیل کاهش هورمون های جنسی، توانایی بارداری می تواند مسئله ای برای زنانی باشد که می خواهند بعداً در زندگی خود خانواده داشته باشند.

استفاده از لیزر در به تاخیر انداختن یائسگی، این روش در افرادی که مدام دچار عفونت های مکرر می شود و هیچ دارویی به درمان آن ها پاسخ گو نیست، کارساز است. استفاده از لیزر همچنین علائم خشکی واژن را کاهش می دهد و در نتیجه سبب بهبود در ارگاسم می شود.

تزریق هورمون از دیگر راه کار های استفاده شده است، که تنها در شرایط خاص توصیه می شود.

روش دیگر هورمون تراپی است، که معمولا برای از بین بردن علائمی همچون گرگرفتگی استفاده می شود، لازم به ذکر است که به تغییر وضعیت ظاهری ناحیه تناسلی نیز می توان تا حد بالایی از علائم یائسگی کاست، از جمله این روش ها شامل، واژینوپلاستی، لابیاپلاستی ماژور، لیباپلاستی مینور، تزریق چربی و…

در نهایت، داشتن گزینه ای برای به تأخیر انداختن شروع یائسگی می تواند به زنان این امکان را بدهد که در زمینه مدیریت سلامت خود پیش قدم بوده و در صورت تمایل، یائسگی را به تأخیر بیندازند.

پاسخ

5 × 1 =

Call Now Buttonجهت مشاوره رایگان تماس بگیرید