23 ژانویه

درمان قطعی خشکی واژن

درمان قطعی خشکی واژن

منظور از خشکی واژن نازک شدن دیواره های واژن، همراه با التهاب و آتروفی است. در حالی که درمان های زیادی برای خشکی واژن وجود دارد، برخی از افراد روش طبیعی و یا خانگی را ترجیح می دهند، اما آیا این روش ها کارساز هستند؟ در ادامه دکتر الهام امام جمعه متخصص زنان در پیروزی به بررسی راه های درمان قطعی خشکی واژن می پردازند، با ما همراه باشید.

آتروفی واژن که به آن آتروفی ولوو واژینال نیز گفته می شود، وضعیتی است که به دلیل یائسگی باعث ایجاد تغییرات ناخوشایند در ناحیه واژن می شود. طیف وسیعی از علائم باعث درد و ناراحتی ناشی از کاهش سطح استروژن است. این وضعیت تقریباً نیمی از زنانی را که یائسه می شوند تحت تأثیر قرار می دهد. علائمی مانند درد و خشکی، همراه با فعالیت های روزمره، در فعالیت های جنسی و سلامت اختلال ایجاد می کند. این تغییر در توانایی شرکت در فعالیت های لذت بخش، اغلب باعث کاهش کیفیت زندگی می شود.

درمان قطعی خشکی واژن

علائم خشکی واژن

علائم شامل ناراحتی، درد، ترشح، تورم و بافت شکننده و نازک واژن است. رابطه جنسی در این افراد اغلب ناخوشایند است.

زنان مبتلا به خشکی واژن همچنین ممکن است تغییراتی در تعداد دفع ادرار، سوزش و درد در هنگام دفع ادرار، خارش، لکه بینی اندکی پس از مقاربت و بی اختیاری ادراری داشته باشند، همه این علائم تأثیر بر کیفیت زندگی دارند.

علل آتروفی واژن

آتروفی واژن به دلیل تغییرات سلولی در دوران یائسگی ایجاد می شود. به دلیل کاهش تولید استروژن، زنان اغلب تغییراتی در ساختار سلولی اندام تناسلی خود دارند. این تغییرات سلولی باعث می شود که علائم غیرطبیعی در بافتها ایجاد شود که باعث ناراحتی و مسائل مرتبط می شود. تغییر در سطح استروژن همچنین باعث کاهش جریان خون در ناحیه واژن می شود، که بیشتر به خشکی واژن و ناراحتی این ناحیه کمک می کند.

زنانی که اخیراً از نظر سرطان پستان تحت درمان قرار گرفته اند، بیشتر دچار آتروفی مهبل و واژن می شوند و یا علائم بدتری را تجربه می کنند. این به دلیل عوامل هورمونی خاصی است که در درمان های شیمی درمانی سرطان پستان استفاده می شود.

اگر خانمی از نظر جنسی فعال نباشد علائم خشکی واژن اغلب شدید تر می شود،زیرا فعالیت جنسی منظم باعث جریان خون در واژن می گردد. فقدان فعالیت جنسی منظم باعث کوتاه و باریک شدن واژن می شود، که فقط به درد و ناراحتی در هنگام مقاربت می افزاید.

درمان قطعی خشکی واژن

درمان های غیر هورمونی آتروفی واژن شامل استفاده از مرطوب و روان کننده های های واژن است. روان کننده های فاقد گلیسیرین توصیه می شود، زیرا گلیسیرین یک ماده شیمیایی است که ممکن است باعث افزایش علائم شود.

همچنین درمان های هورمونی برای علائم آتروفی وجود دارد. این موارد شامل تجویز استروژن واژن از طریق کرم یا قرص است. تحقیقات اولیه نشان داده است که این روشهای هورمونی نسبت به روشهای غیر هورمونی برای کنترل علائم آتروفی مهبل و واژن موثرتر هستند.به زنانی که به روش های غیر هورمونی پاسخ نمی دهند ، روش های هورمونی تجویز می شود.

درمان جایگزینی استروژن یکی از موثرترین گزینه های درمانی برای آتروفی ولو و واژن است. با این حال، زنانی که در معرض خطر بیشتری برای ترومبوز ورید عمقی یا سکته مغزی هستند، شرایطی که باعث لخته شدن خون می شود و خون رسانی به بدن را قطع می کند، نباید از درمان جایگزین استروژن استفاده کنند. این نوع درمان برای زنانی که سابقه خانوادگی یا سایر عوامل خطر برای این شرایط دارند، توصیه نمی شود.

امروزه لیزر در حوزه زیبایی و درمانی زنان بسیار موفق عمل کرده است و می توان استفاده از لیزر در درمان خشکی واژن را، به عنوان یک درمان موثر و بی خطر معرفی کرد.

پاسخ

شانزده + 20 =

Call Now Buttonجهت مشاوره رایگان تماس بگیرید