27 اکتبر

چسبندگی لوله ی رحم

چسبندگی لوله ی رحم

از اعضای مهم داخلی لگن زنان، لوله های رحمی هستند. وظیفه ی این لوله ها، گرفتن تخمک و انتقال آن به رحم است. همچنین در لوله های رحم، عمل لقاح نیز صورت می گیرد و از این گفته‌ها نتیجه می‌گیریم، که یک گزینه ی مهم در باروری زنان، سلامت لوله های رحم است و اختلال در این لوله ها حتی می تواند منجر به نازایی شود.

لوله های رحمی

در بدن زنان دو عدد لوله رحمی وجود دارد، که به آن لوله های فالوپ هم گفته می شود. لوله های فالوپ یا لوله‌های رحمی دارای چهار قسمت هستند: ناحیه ی داخل جداری، تنگه که محل اتصال لوله به رحم است، ناحیه ی آمپول که گشاد ترین قسمت و عمل لقاح در این ناحیه صورت می گیرد و قسمت شیپوری که وظیفه ی گرفتن تخمک را دارد.

چسبندگی لوله ی رحم
چسبندگی لوله های فالوپ چگونه اتفاق می افتد؟

چسبندگی لوله های رحمی، بر اثر عوامل گوناگونی اتفاق می افتد.
۱_عفونت

یکی از عوامل مهم چسبندگی لوله های رحم عفونت است؛ عفونت سبب التهاب لوله ها می شود. در واقع زمانی که عفونت به صورت پی در پی و شدید در بدن فرد به وجود بیاید و فرد بیمار به پزشک مراجعه نکند و درمان خود را پیش نگیرد، دچار چسبندگی لوله های رحم و به دنبال آن نازایی خواهد شد.

۲_جراحی آپاندیسیت

ممکن است که جراحی ها،باعث چسبندگی لوله های رحمی شوند. بعضی از جراحی ها مانند آپاندیسیت، مخصوصاً در افرادی که آپاندیس آنها پاره می شود و تورم و عفونت ایجاد می کند، امکان دارد که چسبندگی را ایجاد کند. گفتنی است، چسبندگی که در جراحی آپاندیسیت برای لوله های رحمی رخ می‌دهد، امکان دارد هم یک طرفه باشد و هم دو طرفه. یک طرفه، به این معنی که فقط در یک طرف که آپاندیس قرار دارد، چسبندگی در لوله ی رحم بهوجود بیاید.
۳_جراحی لگن زنان

به طور عمده جراحی کیست تخمدان، فیبروم و سایر جراحی های لگنی، ممکن است که به چسبندگی رحم منجر شود.

۴_بیماری آندومتریوز

بیماری آندومتریوز نیز در کل دنیا امروزه یک بیماری شایع در زنان است و باعث چسبندگی های لوله های رحم می شود. بالا رفتن سن ازدواج و عدم باروری، احتمال ابتلا به این بیماری را افزایش خواهد داد.

علائم چسبندگی رحم

علائم این بیماری ممکن است که در طی چند سال گریبان گیر فرد شود و یا یک دفعه و به صورت ناگهانی بروز کند.
شایعترین علامت ها عبارتند از:

۱_درد لگنی در روزهای پریود

۲_ناراحتی و درد در زمان رابطه ی جنسی

۳_ لکه بینی قبل از پریود

۴_ وجود خون در ادرار

۵_کمردرد

۶_نازایی

۷_انقباضات روده ای

سزارین و چسبندگی رحم

برخی از خانم ها سوال می کنند که آیا عمل جراحی سزارین، باعث چسبندگی لوله های رحم می‌شود؟ در جواب باید گفت که در بعضی از خانم ها با یک بار زایمان سزارین، چسبندگی شکمی به وجود می‌آید. اما این چسبندگی ها کمتر در قسمت لوله های رحمی اتفاق می‌افتد و اکثراً در قسمت مثانه است. لازم به ذکر است که اگر سزارین به روش صحیح و نزد دکتری حاذق صورت گیرد این موارد به هیچ عنوان اتفاق نخواهد افتاد.

پیشگیری از چسبندگی لوله های رحم

اکثر پزشکان به خانم ها توصیه می کنند که برای پیشگیری از انسداد لوله های رحمی، بلافاصله بعد از مشاهده هر گونه علامتی که حاکی از عفونت در واژن است، به پزشک مراجعه و درمان خود را جدی بگیرند. اما اگر عفونتی نیز مشاهده نکردید، بهتر است که دو بار در سال چکاپ انجام دهید، تا در صورت وجود عفونت آن را درمان کنند.

درمان چسبندگی رحم

هیستروسکوپی، روشی از آندوسکوپی داخل رحم است، این روش با بیهوشی عمومی انجام می گیرد.

روش هیستروسکوپی، برای از بین بردن چسبندگی ها و برداشت پولیپ به کار میرود. همچنین در هیستروسکوپی، باز بودن و یا بسته بودن لوله های رحم مورد بررسی قرار می‌گیرد. اما اگر چسبندگی ها زیاد و اطراف لوله ها باشند، با عمل جراحی لاپاراسکوپی، لوله های رحم را باز میکنند.

سخن آخر

همیشه پیشگیری بهتر از درمان است! در هر زمانی که به عفونت واژینال دچار شدید، بهتر است که به پزشک معالج مراجعه کنید تا بیماری شما را درمان کند و از عوارض خطرناک این چسبندگی که مهمترین آن می‌تواند نازایی در زنان باشد، جلوگیری کند.

پاسخ

12 − 7 =

Call Now Buttonجهت مشاوره رایگان تماس بگیرید