01 نوامبر

عمل برداشتن رحم

عمل برداشتن رحم

هیسترکتومی یا عمل برداشتن رحم، گونه ای از عمل های جراحی است که در طی آن، رحم را از بدن زن بیرون می آورند. عمل هیسترکتومی جهت درمان مشکلات متعددی انجام می شود. درد زیاد در لگن، مشکلات خونریزی و قاعدگی، تومورها و … . گاهی نیز این در این عمل جراحی، لوله های فالوپ، تخمدان ها و دهانه ی رحم را نیز بسته به مشکل بیمار بر می دارند.

چرا برداشتن رحم؟

پزشکان به طور معمول در برخی از موارد به بیمار، برداشتن رحم را پیشنهاد می کنند. مواردی چون: وجود فیبروئید در لگن، ابتلا به آندومتریوز، افتادگی رحم، دردهای لگنی، خونریزی غیر طبیعی از واژن و سرطان، از جمله عللی هستند که پزشک با مشاهده ی آنها عمل هیسترکتومی را پیشنهاد خواهد کرد.

۱_فیبروئید

فیبروئید و یا میوم ها، تومورهای غیر سرطانی هستند که در حالت عادی نیاز به درمان ندارند، اما اگر اندازه ی این فیبروئیدها بزرگ شود و به اعضای داخلی لگن فشار بیاورند، خونریزی ایجاد کنند و یا به مثانه فشار بیاورند، در این صورت، وجود این فیبروئیدها می تواند علتی برای برداشتن رحم باشد.

۲_آندومتریوز

ابتلا به آندومتریوز می تواند منجر به قاعدگی های دردناک، خونریزی های غیرطبیعی واژن، چسبندگی و ناباروری شود.

۳_ پرولاپس رحم

افتادگی رحم باعث بی اختیاری ادرار و مشکل در اجابت مزاج می‌شود. از دیگر عوامل هیسترکتومی است.

۴_درد در لگن

فیبروئیدها، چسبندگی، عفونت، آسیب دیدگی و آندومتریوز، می تواند از علل دردهای لگنی باشد.

۵_خونریزی غیر طبیعی

خونریزی های شدید و طولانی در پریود و یا بین دوره های قاعدگی و یا حتی یائسگی

۶_سرطان

در سرطان اندومتر، سرطان دهانه ی رحم، سرطان لوله های فالوپ و سرطان تخمدان، اقدام به برداشتن رحم می‌کنند.

عمل برداشتن رحم

انواع مختلف عمل برداشتن رحم یا هیسترکتومی؟

۱_توتال یا کامل: در این روش از جراحی فقط رحم و دهانه ی رحم برداشته می شود.

۲_ساب توتال یا نیمه کامل: در این روش از جراحی قسمت فوقانی رحم برداشته می‌شود و به سایر اعضا دست نمی زنند.

۳_رادیکال یا ریشه ای: در این مورد رحم، دهانه ی رحم، قسمت فوقانی واژن، بافت‌ها و غدد لنفاوی لگن را بر می دارند، که معمولاً  روش رادیکال برای درمان سرطان به کار می رود.

عوارض عمل برداشتن رحم

عمل جراحی برداشتن رحم، به دو صورت انجام می گیرد. جراحی از طریق واژن و یا از طریق شکم. جراحی برداشتن رحم یک عمل ایمن است، اما همانند تمام جراحی ها از خطرات و عوارض احتمالی ممکن است برخوردار باشد. عوارضی مانند: عوارض بیهوشی یا بی‌حسی ، ایجاد لخته در سیاهرگ ها، خونریزی، عفونت، آسیب به دستگاه ادراری و مثانه، روده ها و اختلال در عملکرد تخمدان، می‌تواند از عوارض عمل هیسترکتومی باشد.

بعد از جراحی برداشتن رحم

بعد از انجام این عمل، بیمار باید تا چند روز بستری باشد، تا زیر نظر پزشک آنتی بیوتیک و مسکن را دریافت کند. اگر جراحی برداشتن از طریق شکم صورت گیرد، بدن برای بهبودی به ۶ تا ۸ هفته استراحت نیاز خواهد داشت. بیمار نباید فعالیت های سنگین انجام دهد و همچنین از بلند کردن اجسام خودداری کند. تا ۶ هفته نیز رابطه جنسی نباید صورت گیرد. گفتنی است که اگر هیسترکتومی از طریق واژن انجام شود بیمار زودتر بهبود خواهد یافت.

در چه صورت بعد از جراحی به پزشک مراجعه کنیم؟

۱_تب بالای ۳۸ درجه

۲_خونریزی شدید واژینال

۳_بی اختیاری ادرار

۴_ نشت ادرار

۵_درد واژن، ساق پا، قفسه ی سینه یا شکم

۶_ترشح از محل زخم و بخیه ها

۷_ تنگی نفس

۸_باد کردن شکم

۹_باز شدن زخم

۱۰_عدم توان دفع گاز روده ای

بعد از برداشتن رحم در بدن چه اتفاقی می افتد؟

زمانی که جراحی برداشتن رحم قبل از یائسگی انجام گیرد، دیگر قاعدگی صورت نمی‌گیرد و بارداری نیز اتفاق نخواهد افتاد.در بعضی از زنان نیز کاهش میل جنسی صورت می گیرد و در بعضی دیگر از افزایش میل جنسی سخن به میان می آید.

سخن آخر

عمل برداشتن رحم در اتاق عمل انجام می گیرد و زمان انجام این جراحی نیز حدوداً یک یا دو ساعت خواهد بود. همچنین توجه داشته باشید که تمامی زنانی که این عمل را انجام می‌دهند، عادت ماهانه  را دیگر تجربه نخواهند کرد و عملاً بارداری صورت نمیگیرد.

پاسخ

18 − پانزده =

Call Now Buttonجهت مشاوره رایگان تماس بگیرید