31 اکتبر

عفونت ادراری در بارداری

عفونت ادراری در بارداری

در بدن انسان، ارگان‌ها و دستگاه‌های متفاوتی وجود دارند، که سلامتی تک تک آنها به سلامتی کامل فرد منجر می شود. دستگاه ادراری، یکی از این ارگان ها در بدن انسان هاست که به دلایل مختلف می تواند دچار عفونت شود. این عفونت در بخش های متفاوت مجاری ادراری می تواند رخ دهد. کلیه، حالب، مثانه و پیشابراه، چهار بخشی هستند که دستگاه ادراری را تشکیل می دهند. ساخت ادرار در کلیه ها صورت می گیرد، بعد از آن ادرار توسط مجاری که حالب نامیده می‌شود، به مثانه رسیده و از پیشابراه خارج می‌شود. اگر عفونت در هر کدام از این قسمت ها رخ دهد، عفونت ادراری صورت می گیرد. گاهی نیز عفونت ادراری در دوران بارداری رخ میدهد، که در ادامه به توضیح آن خواهیم پرداخت

عفونت ادراری در بارداری

عفونت ادراری در بارداری به چه علت رخ می دهد؟

ادرار خاصیت اسیدی دارد و به طور طبیعی این خاصیت اسیدی ضدعفونی کننده است.

در زمان بارداری درصد ابتلا به عفونت ادراری بالا می رود، دلیل این امر این است که در دوران بارداری ادرار، خاصیت اسیدی کمتری داراست. تولید گلوکز نیز در این دوران بیشتر می شود و در نتیجه ی این ها شرایط مطلوبی جهت رشد باکتری‌ها فراهم می‌گردد و عفونت ادراری به وجود می آید.

عفونت کلیه در بارداری

وقتی که در زمان بارداری کلیه ها عفونت کنند، فرد بیمار علائمی چون تب، درد پهلو، حالت تهوع و استفراغ دارد؛ به طور کلی در بارداری احتمال ابتلا به عفونت کلیه بالا می رود و علت آن هم درگیری کلیه ها در بارداری است، که در اثر فشار جنین بر روی مجاری ادراری و حالب هاست.

این فشار جریان ادرار از کلیه به مثانه را مختل می‌کند و باعث کاهش آن می‌شود. عفونت کلیه در بارداری را باید حتماً درمان کرد، زیرا باعث تولد زودرس نوزاد، وزن پایین کودک هنگام تولد و یا در موارد حاد، موجب مرگ نوزاد خواهد شد.

عفونت مثانه در بارداری

عفونت مثانه در بارداری علائمی مانند:

سوزش ادرار، تکرر ادرار، درد پایین شکم، وجود خون در ادرار و… را داراست. تکرر ادرار در زمان بارداری، یک‌ مورد شایع است و ممکن است ربطی به عفونت مثانه نداشته باشد.

درمان عفونت ادراری در بارداری

اگر عفونت مثانه در بارداری رخ دهد، ممکن است که نیاز به بستری شدن مادر باردار و تزریق آنتی بیوتیک باشد. زمانی که مادر برای عفونت مثانه بستری می‌شود، وضعیت نوزاد هم به صورت مکرر تحت بررسی قرار داده می شود، تا از زایمان زودرس جلوگیری شود. اما اگر عفونت ادراری بدون علامت باشد و حال عمومی مادر خوب باشد، معمولاً یک دوره آنتی بیوتیک از طریق پزشک برای درمان تجویز خواهد شد و نیاز به بستری شدن نیست. بعد از مصرف دارو، معمولاً بعد از گذشت یک هفته عفونت برطرف می گردد.

آیا عفونت بارداری در دوران بارداری خیلی خطرناک است؟

ابتلا به هرگونه عفونتی در زمان بارداری برای مادر باردار و نوزاد می تواند به شدت خطرناک باشد. عفونت بارداری، خطر زایمان زودرس را افزایش داده و همچنین باعث عدم رشد نوزاد در شکم مادر می شود.

علائم عفونت ادراری در بارداری

۱_درد و سوزش در زمان دفع ادرار

۲_وجود خون در ادرار

۳_ادرار ما

۴_تکرر ادرار

۵_ تب

۶_حالت تهوع و استفراغ

۷_درد لگن و پایین کمر

چگونه از عفونت ادراری در بارداری جلوگیری کنیم؟

۱_ افزایش مصرف مایعات، سعی کنید مقدار زیادی آب و مایعات مصرف کنید.

۲_ادرار کردن مکرر در زمان بارداری، به هیچ وجه ادرار خود را نگه ندارید، تا باکتری در مثانه رشد نکند.

۳_ بدنتان را خشک و تمیز نگه دارید.

۴_ سعی کنید لباس گشاد و راحت بپوشید.

۵_در صورت داشتن رابطه ی جنسی در بارداری، از کاندوم استفاده کنید. چرا که از ورود اسپرم به بدن تان جلوگیری شود.

۶_ مصرف ویتامین c

سخن آخر

عفونت ادراری یک بیماری شایع در میان زنان است، که در بارداری شدت می یابد. شما باید با رعایت بهداشت و بعضی از موارد، سعی کنید که از ایجاد آن جلوگیری کنید. اما اگر به این بیماری مبتلا شدید، به پزشک متخصص زنان کنید، تا مشکل شما را حل کند.به یاد داشته باشید هرگز در زمان بارداری، اقدام به خود درمانی نکنید!!

پاسخ

هفده + هفت =

Call Now Buttonجهت مشاوره رایگان تماس بگیرید