02 مارس

درمان بی اختیاری ادرار در زنان

درمان بی اختیاری ادرار در زنان

درمان بی اختیاری ادرار در زنان چیست؟ عبارت “من خیلی خندیدم و شلوارم را خیس کردم”   را مسلما خیلی از افراد شنیده اند و بعد از آن خندیده اند،  اما هیچ چیز خنده داری در مورد آن، برای میلیون ها زن که هنگام خندیدن، سرفه یا عطسه، ادرار نشت می کنند وجود ندارد. زنان از این شرایط خجالت می کشند، برخی از زنان با این بیماری زندگی می کنند زیرا معتقدند هیچ درمانی برای آن ها وجود ندارد، در حالی که این تصوری اشتباه است. خوشبختانه یک زن می تواند کارهای زیادی برای مهار بی اختیاری ادرار خود انجام دهد و اکثر راه حل ها به دارو نیاز ندارند، برخی از درمان ها  شامل تمرینات کگل، آموزش مثانه و کاهش وزن و ورزش است.

درمان بی اختیاری ادرار در زنان

انواع بی اختیاری ادرار

مشکلات مربوط به کنترل مثانه به دو دسته اصلی تقسیم می شوند. نشت همراه با خندیدن و سایر مواردی که به مثانه فشار وارد می کند و به عنوان بی اختیاری استرسی شناخته می شود. این نوع از بی اختیاری اغلب به دلیل زایمان ایجاد می شود، که می تواند باعث کشش یا آسیب عضلات کف لگن و اعصاب شود.

نوع رایج دیگر به عنوان بی اختیاری اصرار یا مثانه بیش فعال شناخته می شود. این نوع از بی اختیاری شامل، انقباضات غیرقابل پیش بینی عضلات دیواره مثانه است. مثانه بیش فعال معمولاً از یک بیماری موقتی مانند عفونت مثانه، یا از یک بیماری مزمن مانند مالتیپل اسکلروزیس، بیماری پارکینسون، سکته مغزی یا دیابت ناشی می شود. علائم مثانه بیش فعال شامل نیاز به ادرار کردن (هشت بار یا بیشتر در طول روز و چندین بار در شب) است. زنان یائسه تمایل به ایجاد مثانه بیش فعال به دلیل تغییرات مربوط به سن در پوشش مثانه و عضلات خود دارند.

بی اختیاری ادرار انواع دیگری نیز دارد. علائم هر دو بی اختیاری استرس و مثانه پرکار به عنوان بی اختیاری مخلوط شناخته می شوند. اگر چیزی مانع از جریان طبیعی ادرار از مثانه پرشده شود، بی اختیاری سرریز رخ می دهد. این مورد بیشتر در مردان دیده می شود اما زنان را تحت تأثیر قرار می دهد. برخی از داروها نیز می توانند باعث بی اختیاری سرریز شوند.

درمان قطعی بی اختیاری ادرار در زنان با تمرینات کگل

تمرینات کگل برای انواع بی اختیاری ادرار کار می کند. این ورزش عضلات کف لگن را که برای نگهداری ادرار استفاده می شوند،را تقویت می کنند. کگل با فشار و شل کردن مکرر عضلات کف لگن انجام می شود. فیزیوتراپی کف لگن همچنین می تواند وضعیت را بهبود بخشد، این روش نیز به عملکرد صحیح عضلات کف لگن کمک می کند.

درمان بی اختیاری ادرار در زنان با آموزش مثانه

آموزش مثانه نیز به بانوان کمک می کند مقدار ادراری را که می توانید راحت نگه دارید به تدریج افزایش دهید. این اغلب برای زنان با مثانه پرکار توصیه می شود. آموزش مثانه نحوه تعامل مغز و مثانه را آموزش می دهد.

درمان بی اختیاری ادرار در زنان با کاهش وزن

کاهش وزن و ورزش می تواند به زنان دارای اضافه وزن کمک کند. وزن اضافی فشار بیشتری به عضلات مثانه و لگن وارد می کند. کاهش وزن از طریق رژیم غذایی سالم و ورزش به رفع بی اختیاری ادرار کمک می کند. مطالعات همچنین نشان داده است که زنان میانسالی که از نظر جسمی بیشترین فعالیت را دارند، کمتر دچار بی اختیاری اداری می شونداین تغییرات سبک زندگی همچنین ممکن است کمک کند:

میزان مایعات مصرفی خود را کنترل کنید. فقط در صورت احساس تشنگی آب بنوشید و از شش تا هشت فنجان مایعات در روز از همه منابع،بیشتر مصرف نکنید.

اگر سیگار می کشید، متوقف شوید. ترک سیگار باعث کاهش سرفه می شود که به مثانه فشار وارد می کند.

تحریک کننده های مثانه مانند کافئین، الکل، نوشیدنی های گازدار، غذاهای پرادویه و مرکبات و طعم دهنده ها را به حداقل برسانید.

اگر این رویکردها موثر نباشند، مرحله بعدی ممکن است درمان با دارو ، جراحی یا حتی تزریق سم بوتولینوم (بوتاکس) برای شل شدن عضلات مثانه بیش فعال باشد.مهمتر از همه ، اگر در زمینه بی اختیاری ادرار مشکلی دارید، از متخصص زنان خود کمک بگیرید، لازم نیست با این شرایط زندگی کنید همیشه برای هر مشکلی درمان وجود دارد.

پاسخ

یازده − 2 =

Call Now Buttonجهت مشاوره رایگان تماس بگیرید