03 جولای

درمان آتروفی واژن

درمان آتروفی واژن

بهترین روش درمان آتروفی واژن چیست؟ آتروفی واژن یک بیماری شایع در زنان یائسه است. این وضعیت همچنین در زنانی که هر دو تخمدان خود را با جراحی برداشته اند، به عنوان مثال برای درمان یا پیشگیری از سرطان، نیز شایع است.در برخی از زنان، خشکی واژن منجر به علائم ناخوشایندی مانند درد در رابطه جنسی، سوزش ناراحتی واژن، خارش، یا ترشح غیر طبیعی واژن می شود. همچنین ممکن است علائم مربوط به ادرار مانند ادرار مکرر یا دردناک وجود داشته باشد.در مقابل سایر زنان به هیچ وجه علائم آزار دهنده ای را مشاهده نمی کنند.

خوشبختانه ، چندین درمان موثربرای آتروفی واژن در دسترس است. اگر علائمی از خشکی واژن دارید،می توانید با یک متخصص زنان مشورت کنید، دکتر الهام امام جمعه جراح زیبایی زنان در تهران با بررسی وضعیت بیمار بهترین روش درمان را ارائه می دهد.

درمان آتروفی واژن

علل آتروفی واژن

هورمون استروژن به مرطوب نگه داشتن واژن، حفظ ضخامت پوشش داخلی واژن و انعطاف پذیری بافت کمک می کند. خشکی واژن وقتی ایجاد می شود که بدن شما مقدار استروژن کمتری تولید کند. این می تواند دائمی یا موقتی باشد و می تواند در زمان های مختلف زندگی رخ دهد، مانند:

  • در زمان یائسگی (یک سال پس از قطع قاعدگی ماهانه).
  • پس از برداشتن تخمدان از طریق جراحی، شیمی درمانی یا پرتودرمانی لگن برای درمان سرطان.
  • بعد از بچه دار شدن در زنانی که شیر می دهند.
  • در حالی که از داروهای خاصی استفاده می کنید، با قطع برخی از این داروها، تولید استروژن معمولاً به حالت نرمال برمی گردد.

درمان آتروفی واژن

چندین گزینه درمانی برای زنان با آتروفی واژن وجود دارد. برخی از آنها مانند مرطوب کننده های واژن یا روان کننده ها بدون نسخه پزشک در دسترس هستند. برخی دیگر به نسخه نیاز دارند، از جمله کرم استروژن واژینال، قرص، کپسول یا حلقه. این درمان ها معمولاً به طور موقت کار می کنند. با متوقف شدن درمان، علائم شما برمی گردد مگر اینکه تخمدان ها دوباره تولید استروژن بیشتری را شروع کنند.

مواد روان کننده و مرطوب کننده های واژن

 این مواد را می توانید بدون نسخه در اکثر داروخانه ها بخرید. روان کننده ها و مرطوب کننده های واژن هیچ هورمونی ندارند و عملا هیچ عارضه جانبی سیستمیک ندارند. عوارض جانبی احتمالی موضعی شامل سوزش بعد از استفاده است.

روان کننده ها برای کاهش اصطکاک و ناراحتی ناشی از خشکی در هنگام رابطه جنسی طراحی شده اند.

لازم به ذکر است که، از لوسیون های دست و بدن و مرطوب کننده ها برای رفع خشکی واژن استفاده نمی شود زیرا باعث تحریک بافت های واژن می شود.

درمان با هورمون استروژن

 استروژن واژن یکی از موثرترین گزینه های درمانی برای آتروفی واژن است. بنابراین اگر روان کننده ها و مرطوب کننده ها برای رفع علائم شما به اندازه کافی موثر نیستند، می توانید از این روش درمان استفاده کنید.برخی از زنان نگران عوارض جانبی احتمالی هورمون ها هستند. دوزهای بسیار کمی از استروژن را می توان برای درمان آتروفی

استفاده کرد که به صورت کرم واژن یا قرص، کپسول یا حلقه قابل قرار دادن باشد. مقدار کمی استروژن با این اشکال واژینال در جریان خون جذب می شود، اما در صورت استفاده منظم ، سطح استروژن در خون در همان حد زنان یائسه است که از استروژن واژینال استفاده نمی کنند. در نتیجه ، در مقایسه با سایر محصولات حاوی استروژن ، خطر عوارض جانبی که مردم گاهی نگران آن هستند ، مانند لخته شدن خون ، سرطان پستان و حمله قلبی ، بسیار کمتر است.

درمان آتروفی واژن با لیزر

امروزه لیزر در حوزه های مختلف پزشکی کاربرد دارد. بنا برشرایط افراد می تواند آتروفی واژن را با لیزر درمان کرد، که البته تاثیری بی نظیر دارد. برای انتخاب بهترین روش درمان بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.

پاسخ

یازده − 5 =

Call Now Buttonجهت مشاوره رایگان تماس بگیرید