30 سپتامبر

تست پاپ اسمیر

تست پاپ اسمیر

تست پاپ اسمیر، یک روش برای تشخیص سرطان دهانه ی رحم می باشد. در بین بانوان در سراسر دنیا این گونه از سرطان، چهارمین علت مرگ و میر است. تست پاپ اسمیر، همچنین توانایی برای تشخیص عفونت های ویروسی، مانند hpv یا زگیل تناسلی را دارد.

چرا تست پاپ اسمیر ؟

این تست، یک نوع غربالگری برای سرطان دهانه ی رحم می باشد و به منظور بررسی وجود سلول های سرطانی یا پیش سرطانی انجام می‌گیرد. اگر بعد از گرفتن تست پاپ اسمیر، تشخیص سلول‌های پیش سرطانی صورت گرفت، امکان درمان آنها قبل از ابتلا به سرطان، امکان پذیر است.
در تست پاپ اسمیر، سلول هایی از دهانه رحم زنان برداشته می‌شود و از نظر عادی بودن یا غیر عادی بودن رشد، مورد بررسی قرار می گیرند.

تست پاپ اسمیر

پاپ اسمیر برای چیست؟

بعد از ۲۱ سالگی، اکثر زنان باید  پاپ اسمیر را انجام دهند. چون برخی از زنان، در خطر مبتلا شدن به عفونت یا سرطان هستند. اگر فرد مراجعه کننده ‏hiv مثبت باشد، یا ایمنی بدنش بر اثر شیمی درمانی یا پیوند عضو کاهش پیدا کرده باشد، باید آزمایش های بیشتری را انجام دهد. معمولاً در زنانی که بیماری خاصی ندارند هر سه سال یکبار، باید این آزمایش تکرار گردد.

آزمایش پاپ اسمیر و فعالیت جنسی

از سوالهای پر تکرار در مورد آزمایش پاپ اسمیر، این است که فردی بالای ۲۱ سال سن دارد و باکره می باشد و رابطه جنسی نیز ندارد؛ آیا لازم است که پاپ اسمیر انجام دهد؟ در جواب باید گفت که عمدتاً علت سرطان دهانه ی رحم، عفونت ناشی از ویروس اچ پی وی است و این ویروس، از طریق رابطه ی جنسی منتقل میشود. البته لازم به ذکر است که تمامی سرطان های رحم، نتیجه ی این عفونت نیستند. با توجه به موردی که ذکر کردیم، به طور کلی به تمامی زنانی که از ۲۱ سال عبور کرده‌اند، توصیه می گردد که غربالگری پاپ اسمیر را انجام دهند.

آمادگی برای انجام پاپ اسمیر

ایم تست شاید آزاردهنده باشد، اما به سرعت انجام خواهد گرفت. زمانی که می‌خواهید این تست را انجام دهید اگر در دوره پریود خود قرار دارید، آزمایش را به زمان دیگری موکول کنید. زیرا در دوران عادت ماهیانه امکان دارد که نتیجه ی آزمایش صحیح نباشد. همچنین چند روز قبل از این آزمایش، از رابطه جنسی پرهیز کنید. از دوش واژینال و اسپرم کش ها نیز استفاده نکنید.

نتایج پاپ اسمیر

در زمان مشخص شدن نتیجه ی پاپ اسمیر، دو احتمال وجود خواهد داشت.
۱_ پاپ اسمیر عادی و نرمال، در زمانی که نتیجه ی تست پاپ اسمیر شما، عادی یا نرمال باشد. یعنی رشد غیرعادی سلولی وجود ندارد.
۲_ پاپ اسمیر غیر نرمال یا غیر عادی، اگر تست پاپ اسمیر شما غیرعادی بود نگران نباشید. این غیر عادی بودن، به معنای سرطان نیست. بلکه به این معناست که رشد سلول ها در دهانه ی رحم غیر عادی می باشد و بدن در آستانه ی ابتلا به سرطان قرار دارد. با توجه به اینکه وضعیت سلول ها به چه شکل باشد، آزمایش‌ بررسی و معاینه ها فرق خواهد داشت.

آزمایش پاپ اسمیر چند مدت یکبار انجام می گیرد؟

انجام تست پاپ اسمیر، برای زنان متاهلی که تازه ازدواج کرده‌اند، سالی یکبار و در صورت طبیعی بودن آزمایش، هر سه سال یکبار باید انجام بگیرد. البته گاهی نیز با وجود برخی از عفونتها، پزشک متخصص زنان تشخیص می‌دهد که این فواصل کمتر شود.

سخن پایانی

تشخیص زود سرطان رحم از طریق تست پاپ اسمیر، شانس درمان را بالا می‌برد و همچنین این تست تغییرات سلولهای دهانه رحم را به شما نشان می دهد، که ممکن است در آینده برایتان مشکل ساز باشد. پس حتما این آزمایش را در فواصل منظم و با توصیه ی پزشک خود انجام دهید.

پاسخ

2 × دو =

Call Now Buttonجهت مشاوره رایگان تماس بگیرید