19 سپتامبر

افتادگی مثانه در بارداری

یکی از مشکلات شایع در میان بانوان، افتادگی مثانه می باشد.اکثرآ در خانم‌ها، به دلیل زایمان های طبیعی، عضلات کف لگن ضعیف می شود، که علت آن وجود کانال زایمان در این ناحیه است. در واقع افتادگی مثانه، تنها به دلیل بارداری رخ نمی‌دهد؛ بلکه بارداری و زایمان بعد از آن است، که می تواند افتادگی مثانه را ایجاد کند.

جایگاه مثانه در بدن زنان و افتادگی مثانه

مثانه، عضوی از بدن انسان است که معمولاً تو خالی و در لگن قرار دارد و وظیفه آن نگه داشتن ادرار می باشد. زمانی که قسمتی از مثانه پر شود، فرد نیاز به دفع ادرار میکند. در طی فرایند خارج شدن ، ادرار از مثانه عبور کرده و از قسمتی به نام پیشاب راه از بدن انسان خارج می گردد.
مثانه در زنان، در دیواره ی جلویی واژن قرار دارد، که با بالا رفتن سن ضعیف می‌شود. عوامل و علل جسمانی نیز می‌تواند در ضعیف شدن و آسیب مثانه تاثیر بگذارد:مانند زایمان! و اگر در این میان، مثانه بیش از حد آسیب ببیند، می‌تواند به افتادگی دچار شود و یا به مشکلات ادراری، بی اختیاری ادرار از نوع استرسی، نشت ادرار و … منجر شود.

انواع افتادگی مثانه

افتادگی مثانه در میان خانم ها، دارای درجات متفاوتی است.
۱_ درجه ی یک یا خفیف: در این نوع افتادگی قسمت کوچکی از مثانه به داخل واژن می رود.
۲_درجه ی دو یا متوسط: میزان افتادگی مثانه به قدری است که مثانه وارد دهانه رحم میشود.
۳_درجه سه یا شدید: مثانه از دهانه ی واژن خارج می‌گردد.
۴_درجه چهار یا کامل: در این نوع افتادگی، مثانه به طور کامل از واژن خارج شده و با افتادگی رحم، رکتوسل و انتروسل همراه می شود.

یائسگی و افتادگی مثانه

معمولاً افتادگی مثانه می تواند با یائسگی همراه باشد. قبل از یائسگی در بدن زنان، هورمون استروژن تولید می‌شود که به محکم نگه داشتن عضلات واژن و رحم کمک زیادی می‌کند. اما بعد از یائسگی بدن زنان به مراتب، استروژن کمتری تولید می کند و در نتیجه ی آن عضلات واژن شل و ضعیف می‌شوند.

علل افتادگی مثانه

به طور عمده، سه عامل: زایمان، یائسگی و اعمال فشار بر مثانه، از جمله عوامل مهم در ایجاد این بیماری هستند.

۱_زایمان: مهمترین و متداول ترین علت افتادگی مثانه، زایمان است. زایمان طبیعی، فشار بسیار زیادی بر بافت عضلات واژن و مثانه وارد می کند.
۲_ یائسگی: کمبود ترشح استروژن، به دلیل وقوع یائسگی، از علل مهم ایجاد این بیماری است.
۳_ اعمال فشار بر مثانه: بلند کردن اجسام سنگین، زور زدن در هنگام اجابت مزاج و ابتلا به یبوست مزمن، باعث می‌شود که عضلات کف لگن آسیب ببینند.

علامت هایی که به شما می‌گویند افتادگی مثانه دارید!

یکی از اولین علامت هایی که زنان مبتلا به این بیماری آن را احساس می کنند، وجود بافتی شبیه توپ در واژن است.احساس درد در ناحیه ی لگن، بیرون زدن بافت از واژن، اشکال در خارج شدن ادرار، دفع ناقص ادرار، بی اختیاری های استرسی مانند نشت ادرار در هنگام سرفه و یا خنده شدید، عفونت‌های مکرر مثانه، مقاربت و نزدیکی دردناک و کمر درد، از دیگر علامت های افتادگی مثانه هستند.

چگونه از افتادگی مثانه پیشگیری کنیم؟

سعی کنید که از بروز یبوست با مصرف رژیم غذایی پر فیبر و آب زیاد در روز، جلوگیری کنید. اجسام سنگین را بلند نکنید، زیرا این مورد، رابطه مستقیمی را در افتادگی مثانه دارد. همچنین چاقی، یکی از اصلی ترین عوامل دچاری به افتادگی مثانه است و باید آن را تحت کنترل خود در آورید.

سخن آخر

افتادگی مثانه در موارد خفیف، بدون جراحی قابل درمان است. اما افتادگی های شدید باید با جراحی اصلاح گردند. تشخیص اینکه چه نوعی از درمان مناسب شماست، بر عهده ی پزشک متخصص می باشد. پس در درمان این مورد، به هیچ عنوان به خود درمانی روی نیاورید و به متخصص زنان مراجعه کنید.

پاسخ

پنج + پنج =

Call Now Buttonجهت مشاوره رایگان تماس بگیرید