26 اکتبر

علت خارش واژن

علت خارش واژن

علت خارش واژن چیست؟ در بعضی از مواقع عدم آگاهی خانم ها، راجع به اندام تناسلی و ناحیه ی ژنیتال، مشکلاتی همچون عفونت و یا خارش در ناحیه ی  واژن را به وجود می آورد.  خارش در هر نقطه‌ای از بدن که به وجود بیاید، می‌تواند آزاردهنده باشد. اما زمانی که خارش در قسمت های حساس بدن، مانند واژن به وجود بیاید، حتما باید پیگیر آن بود. خارش در ناحیه ی واژینال میتواند که نشانه‌ای از عفونت در این ناحیه از بدن زنان باشد.

علت خارش واژن

خارش واژن چیست؟

از جمله مسائل و مشکلات عمده‌ای که زنان با آن سر و کله می زنند و بسیار آزاردهنده نیز می‌باشد، خارش واژن است. به طور معمول این مشکل می تواند علت های مختلفی داشته باشد. در زمان مراجعه به پزشک متخصص زنان، این مشکل ریشه یابی شده و درمان خواهد شد.

دلایل خارش واژن چیست؟

۱_بیماری های پوستی در زنان
*بیماری های پوستی مانند پسورپازیس  و اگزما. ابتلا به این بیماری ها می تواند خارش در ناحیه ی تناسلی را به وجود بیاورد.

۲_مواد محرک
*بعضی از مواد شیمیایی، تحریک‌کننده هستند و باعث ایجاد التهاب و خارش در ناحیه ی واژینال می‌شوند.

موادی مانند: ۱کرم ها ۲پمادها ۳_ اسپری های خوشبوکننده ۴صابون های عطری ۵-مواد شوینده ۶دستمال کاغذی های معطر ۷_ نرم کننده های لباس ۸_ دوش واژینال.

۳_عفونت قارچی واژن
*قارچ در واژن زنان، به طور طبیعی وجود دارد و مشکل ساز نیست.اما اگر میزان تولید قارچ در واژن کنترل نشود و زیاد باشد، عفونت قارچی را به وجود خواهد آورد و در نتیجه، رشد بی اندازه قارچ ها، باعث خارش و التهاب می شود.

۴_برفک واژینال

*این مورد با احساس درد و ناراحتی و خارش، در ناحیه ی ژنیتال خود را نشان می دهد. عفونت مخمری نوعی عفونت است که هم در مردان و هم در زنان شایع می‌باشد.

۵_عفونت باکتریایی
*تولید بیش از اندازه ی باکتری های مفیدی که در واژن زنان قرار دارند، مسبب ایجاد عفونت باکتریایی و خارش و سوزش می شوند. سوزش و خارش و ترشحات بد بو، علامت این بیماری است.

۶_ بیماری های مقاربتی
*رعایت نکردن بهداشت جنسی باعث انتقال بیماری های مقاربتی و سبب سوزش و خارش می شوند.بیماری های مقاربتی مانند: زگیل تناسلی، هرپس تناسلی، سوزاک و کلامیدیا.

۷_ یائسگی
*در زمان یائسگی یا قبل از آن، سطح استروژن در بدن زنان کم می‌شود و در نتیجه به خارش واژن منجر خواهد شد.

۸_سرطان واژن

*در موارد خاصی خارش می‌تواند نشانه‌ای از سرطان واژن باشد، که معمولاً با خونریزی غیرطبیعی همراه است.

خارش واژن در بارداری

زمانی که یک زن باردار می شود، به صورت طبیعی ترشحات در واژنش زیاد شده و همین علتی است که باعث به وجود آمدن خارش در واژن می شود. گفتنی است که اگر این خارش با ترشحات غیر طبیعی همراه باشد، نشانه ی عفونت واژن است و باید با پزشک خود این مسئله را در میان بگذارد.

خارش واژن قبل از پریود

گاهی بانوان از خارش واژن در محدوده ی زمانی قبل از پریود و دوران پریود شکایت می کنند، که علت آن پایین آمدن سطح استروژن و در نتیجه التهاب و کم شدن ph در واژن است. همچنین در این دوران مخمرهای مخصوص محیط های اسیدی در واژن رشد می کنند. بعضی از  پدهای بهداشتی نیز، به علت ایجاد حساسیت، باعث به وجود آمدن خارش و التهاب در ناحیه ی ژنیتال می شوند.

سخن پایانی

خارش واژن به تنهایی و در مواقعی که با مورد دیگری همراه نیست، شاید بی خطر به نظر برسد. اما در مواردی که خارش شدت یافته و غیرقابل تحمل می‌شود و همچنین زمانی که با سایر نشانه هایی که پیش‌تر برایتان ذکر کردیم همراه باشد، باید حتماً به پزشک معالج مراجعه کنید، تا علت آن را بررسی و بیماری درمان کند.

پاسخ

11 + شانزده =

Call Now Buttonجهت مشاوره رایگان تماس بگیرید