15 ژانویه

واکسن HPV بعد از ابتلا

واکسن HPV بعد از ابتلا

آیا واکسن HPV بعد از ابتلا نیز توصیه می شود؟ این واکسن در چند دوز تزریق می شود؟ خیلی از افراد در زمان مراجعه به پزشک در رابطه با قیمت واکسن hpv و فواید آن سوال می پرسند، اگر شما هم اطلاع کافی در رابطه با ویروس hpv ندارید بهتر است ادامه این مطلب را مطالعه کنید.

واکسن های HPV از عفونت با ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) محافظت می کنند.  گروهی از بیش از 200 ویروس مرتبط است که بیش از 40 مورد از آنها از طریق تماس مستقیم جنسی منتقل می شود. در این میان، دو نوع HPV باعث ایجاد زگیل تناسلی می‌شوند و حدود 12 نوع HPV می‌تواند باعث ایجاد انواع خاصی از سرطان شوند، از جمله: سرطان دهانه رحم، مقعد، فرج، واژن و…

واکسن HPV بعد از ابتلا

واکسن اچ پی وی از 9 نوع عفونت جلوگیری می کند:

HPV از نوع 6 و 11 که باعث 90% زگیل تناسلی می شوند.

HPV از نوع 16 و 18، دو HPV پرخطر که باعث حدود 70 درصد سرطان های دهانه رحم و درصد بالاتری از برخی دیگر از سرطان های ناشی از HPV می شوند.

HPV  از نوع 31، 33، 45، 52 و 58، HPV های پرخطر که 10 تا 20 درصد بیشتر از سرطان های دهانه رحم را تشکیل می دهند.

چه کسانی باید واکسیناسیون HPV را دریافت کنند؟

کودکان و بزرگسالان 9 تا 26 سال. واکسیناسیون HPV به طور معمول در سن 11 یا 12 سالگی توصیه می شود. واکسیناسیون را می توان از 9 سالگی شروع کرد. واکسیناسیون HPV برای تمام افراد بالای 26 سال توصیه می شود.

بزرگسالان 27 تا 45 سال. اگرچه واکسن HPV توسط سازمان غذا و داروی آمریکا  برای تزریق تا سن 45 سالگی تایید شده است، اما واکسن HPV برای همه بزرگسالان 27 تا 45 سال توصیه نمی شود. توصیه می شود که پزشکان با بیماران خود در این گروه سنی که قبلاً واکسینه نشده اند، صحبت کنند، که آیا واکسیناسیون HPV برای آنها مناسب است یا خیر.

افرادی که باردار هستند. واکسیناسیون HPV باید تا بعد از بارداری به تعویق بیفتد، اما آزمایش بارداری قبل از واکسیناسیون لازم نیست. لازم به ذکر است که، هیچ مدرکی مبنی بر اینکه واکسیناسیون بر بارداری یا آسیب به جنین تأثیر بگذارد وجود ندارد.

چند دوز واکسن HPV مورد نیاز است؟

واکسن HPV به صورت یک سری واکسن تزریق می شود. بسته به سنی که سری واکسیناسیون شروع می شود، برنامه های دوز متفاوتی را مشخص می کند. کودکانی که سری واکسن را قبل از تولد 15 سالگی خود شروع می کنند فقط به دو دوز برای محافظت کامل نیاز دارند. افرادی که واکسن HPV را در سن 15 سالگی یا بالاتر شروع می کنند و افرادی که دارای شرایط خاصی هستند که سیستم ایمنی را تضعیف می کند، برای محافظت کامل نیاز به سه دوز دارند.

واکسن HPV بعد از ابتلا

متاسفانه با وجود توصیه های مکرر به تزریق واکسن HPV خیلی از افراد واکسینه نشده اند و مبتلا به اچ پی هستند. برای این افراد متخصص زنان قبل از شروع درمان نیز در مرحله اول تزریق واکسن را توصیه می کند، زیرا تزریق واکسن به مقاومت بدن و نحوه درمان بیمار کمک می کند، در نتیجه می توان گفت تزریق واکسن hpv حتی بعد از ابتلا بیمار نیز لازم است.

پاسخ

19 + 15 =

Call Now Buttonجهت مشاوره رایگان تماس بگیرید