19 سپتامبر

واکسن کرونا در دوران بارداری

واکسن کرونا در دوران بارداری

آیا تزریق واکسن کرونا در بارداری امکان پذیر است؟ با توجه به وضعیت دنیای امروز سوالی که خیلی از خانم های باردار از متخصص زنان می پرسند این است که آیا واکسینه شدن در دوران بارداری خطر دارد؟ در پاسخ باید گفت، از آنجا که واکسن حاوی ویروس های زنده است در نتیجه تزریق آن در دوران بارداری ممنوع است. تنها واکسنی که فعلا و در حال حاضر در کشور مجوز تزریق در زمان بارداری داده شده است، البته بارداری که بالای 12 هفته باشد، واکسن سینوفارم است.توصیه می شود اگر خانمی قصد بارداری دارد، حتما قبل از اقدام به بارداری واکسینه شود و فاصله ای بین اقدام و اتمام واکسیناسیون حداقل حدود یک ماه باشد.

چرا زنان باردار بیشتر در معرض ابتلا به COVID-19 شدید هستند؟

در دوران بارداری، سیستم ایمنی بدن سرکوب می شود و زنان باردار در برابر تمام بیماری های ویروسی از جمله COVID-19 آسیب پذیرتر می شوند. علاوه بر این، هورمون های بارداری و جنین در حال رشد، می تواند توانایی ریه ها را کاهش دهند، بنابراین بیماری تنفسی مانند COVID-19 می تواند خطرناک تر باشد.

واکسن کرونا در دوران بارداری

بهترین زمان برای واکسیناسیون برای زنان باردار

همانطور که گفته شد، باید بعد از هفته  12 بارداری واکسینه انجام شود تا حداکثر محافظت در برابر  COVID-19 انجام شود.زنان باید توجه داشته باشند که ممکن است پس از دریافت واکسن چند علامت خفیف شبیه آنفولانزا داشته باشند، اما این علائم معمولاً ظرف 48 ساعت ناپدید می شوند. در صورت مشاهده علائم شدید ویا طولانی مدت، آنها باید با متخصص زنان و زایمان خود مراجعه کنند. همچنین توصیه می شود که زنانی که قصد باردار شدن دارند واکسن را دریافت کنند تا با محافظت وارد بارداری شوند.

آیا واکسن کرونا در دوران بارداری بر باروری تأثیر می گذارد؟

هیچ تحقیقی وجود ندارد که نشان دهد واکسن COVID-19 بر باروری زنان یا باروری مردان تأثیر می گذارد.

آیا واکسیناسیون در دوران بارداری می تواند ایمنی را برای کودک متولد نشده کاهش دهد؟

آنتی بادی های ایجاد شده توسط واکسن برای محافظت از مادر در خون بند ناف یافت شده است، به این معنی که واکسیناسیون کویید 19 در دوران بارداری ممکن است به محافظت از نوزادان در برابر COVID-19 کمک کند. با این حال، تحقیقات بیشتری باید انجام شود تا میزان این حفاظت احتمالی مشخص شود.

واکسینه شدن در دوران شیردهی

بر اساس داده های موجود، به نظر می رسد که دریافت واکسن کویید 19 در مادران در حال شیردهی به نوزاد، مشکلی ایجاد نمی کند. اگرچه واکسن ها در ابتدا در مادران شیرده مورد مطالعه قرار نگرفتند، اما بررسی ها حاکی از آن هستند که هیچگونه مشکل ایمنی منفی در زنان و نوزادان آنها نشان نداد. اما بهتر است که قبل از اقدام به بارداری برای واکسینه شدن آماده شوید.

آیا احتمال سقط جنین بعد از واکسن کرونا وجود دارد؟

برخی از مادران باردار در مورد خطر سقط جنین پس از واکسیناسیون ابراز نگرانی کرده اند. نتایج مطالعات منتشر شده نشان می دهد که خطر از دست دادن جنین در سه ماهه اول در بیمارانی که از واکسن تایید شده که در حال حاضر در کشور مجوز تزریق در زمان بارداری  را دارد، وجود ندارد.

پاسخ

هفت − هفت =

Call Now Buttonجهت مشاوره رایگان تماس بگیرید