10 جولای

دلایل افتادگی رحم

دلایل افتادگی رحم

دلایل افتادگی رحم چیست؟رحم عضوی از دستگاه تولید مثل زنان است. به شکل گلابی وارونه است و در داخل لگن قرار دارد. رحم، مثانه و روده توسط بخشی از عضلات واقع شده بین استخوان دنبالچه و استخوان شرمگاهی درون لگن پشتیبانی می شود. این عضلات به عنوان کف لگن، یا عضلات بالابرنده شناخته می شوند. رباط ها و بافت همبند نیز رحم و اندام های لگن را در محل، معلق می کنند. اگر این عضلات یا بافت های همبند ضعیف یا آسیب دیده باشند، رحم می تواند به داخل واژن سقوط کند، این به افتادگی معروف است.

دلایل افتادگی رحم

دلایل عمده افتادگی رحم شامل زایمان واژینال، چاقی، سرفه شدید و تغییرات هورمونی بعد از یائسگی است که می تواند به ساختارهای پشتیبانی کننده اندام لگن آسیب برساند. درمان خط اول باید شامل تمرینات تقویت عضلات کف لگن باشد که توسط متخصص زنان آموزش داده می شود.

دلایل افتادگی رحم

برای حمایت از رحم و کاهش علائم مرتبط با افتادگی می توان یک pessary وارد کرد. تمرینات کف لگن در صورت وجود درد در بدن، کارساز هستند. ممکن است در موارد شدید به جراحی نیاز باشد.

علائم افتادگی رحم

علائم افتادگی رحم شامل موارد زیر است:

احساس سنگینی و فشار در واژن

یک توده یا برجستگی مشخص در واژن

برآمدگی از واژن، بیرون زده است

رابطه جنسی دردناک

درجات افتادگی رحم

افتادگی رحم به صورت مرحله ای توصیف می شود و نشان می دهد تا چه حد نزول کرده است. سایر اندام های لگن (مانند مثانه یا روده) نیز ممکن است در واژن افتاده باشند. چهار دسته افتادگی رحم عبارتند از:

مرحله I – رحم در نیمه بالایی واژن است.

مرحله II – رحم تقریباً به دهانه واژن نزول کرده است.

مرحله III – رحم از واژن بیرون می زند.

مرحله IV – رحم کاملا از واژن خارج شده است.

علل افتادگی رحم

کف لگن و بافت های همبند پشتیبانی کننده آن از بسیاری جهات تضعیف یا آسیب می بینند از جمله:

بارداری ، به ویژه در مورد چند زایمان (مانند دوقلو یا سه قلو)

زایمان واژینال، به خصوص اگر کودک بزرگ باشد.

چاقی

یبوست شدید

سطح پایین هورمون جنسی استروژن بعد از یائسگی

سرفه شدید همراه با شرایطی مانند برونشیت مزمن یا آسم

فیبروم

در موارد نادر، تومور لگن.

درمان های افتادگی رحم

درمان های افتادگی رحم شامل گزینه های جراحی و غیر جراحی است که انتخاب آنها به سلامت عمومی، شدت شرایط و برنامه های بارداری در آینده بستگی دارد.

تمرینات کف لگن

به خصوص اگر افتادگی رحم در مرحله I و II باشد، می توان با تمرینات عضلانی کف لگن از افتادگی جلوگیری کرد، اما باید آنها را به درستی انجام داد و برای تقویت عضلات به مدت کافی تمرین کرد.

پساری واژن

pessary وسیله ای انعطاف پذیر است که می تواند برای حمایت از رحم در واژن قرار گیرد. اشکال و اندازه های مختلف pessary وجود دارد.

پساری واژن می تواند یک روش موثر در کاهش علائم افتادگی باشد، اما برای همه مناسب نخواهد بود. همراه با تمرینات کف لگن، ممکن است متخصص زنان یک راه حل غیر جراحی برای مدیریت افتادگی رحم ارائه دهند.

جراحی

در موارد متوسط ​​تا شدید، ممکن است برای درمان افتادگی مجبور به جراحی باشید. در جراحی لاپاراسکوپی، ابزارها از طریق ناف وارد می شوند. رحم به موقعیت صحیح خود برگردانده شده و دوباره به رباط های نگهدارنده خود متصل می شود. این عمل همچنین می تواند با برش شکم انجام شود.

اگر علت اصلی افتادگی مانند چاقی، سرفه یا کشیدگی برطرف نشود، ممکن است جراحی شکست بخورد و پرولاپس دوباره عود کند.

پاسخ

چهار × 1 =

Call Now Buttonجهت مشاوره رایگان تماس بگیرید