08 سپتامبر

 بهداشت ناحیه تناسلی زنان

 بهداشت ناحیه تناسلی زنان

واژن شما بیشتر از دستان شما به بهداشت نیاز دارد! رعایت بهداشت ناحیه تناسلی زنان یکی از بخشهای مهم سبک زندگی زنان است، که باید به آن توجه کنند.

Ph طبیعی واژن

متاسفانه خیلی از افراد اینگونه تصور دارند که هر چه تعداد دفعات شستشوی ناحیه تناسلی خود را بیشتر کنند، بهداشت این ناحیه بهتر رعایت می شود، در حالی که باید گفت این کار کاملا اشتباه است، شستشوی بیش از حد ناحیه تناسلی باعث تغییر ph و در نتیجه عفونت می شود. رعایت نکردن بهداشت ناحیه تناسلی زنان باعث خارش، سوزش و درد می شود. بسیاری از متخصصان زنان پیشنهاد می کنند که از آب گرم برای شستشوی واژن و تمیز کردن واژن استفاده کنید .یک لایه دفاعی مشخص بر روی واژن وجود دارد که، دارای خواص اسیدی است و رشد باکتری های ایجاد کننده عفونت را محدود می کند.

واژن به خودی خود می تواند ناحیه را چرب کرده و آن را مرطوب نگه دارد. اما در برخی موارد، واژن دچار خشکی می شود.

 بهداشت ناحیه تناسلی زنان

عوارض عدم رعایت بهداشت ناحیه تناسلی زنان

اگرچه واژن ماهیت خود دفاعی دارد اما، عدم رعایت بهداشت می تواند احتمال بروز عفونت واژن را بیشتر کند.

عفونت ولوو

عفونت ولوو، به عنوان ولوواژینیت شناخته می شود که توسط باکتری ها، مخمرها یا انگل های مختلف ایجاد می شود. حملات باکتری ها، مخمرها یا انگل ها نه تنها بر روی فرج بلکه بر واژن نیز تا حدی تأثیر می گذارد.

واژینوز باکتریایی

 این نیز ناشی از حمله باکتریایی در فرج در سنین 15 تا 45 سالگی است. در این حالت، یک ماده خاکستری و آبکی با بوی ماهی مانند تخلیه می شود. به طور کلی زمانی اتفاق می افتد که سطح لاکتوباسیل ها کاهش می یابد و به رشد باکتری ها اجازه می دهد. ممکن است در صورت داشتن چند شریک جنسی منتقل شود.

کاندیدیازیس ولوواژینال

 این بیماری به دلیل رشد مخمر در منطقه ژنیتال ایجاد می شود و از طریق رابطه جنسی منتقل نمی شوند. 75 درصد از زنان یکبار در طول زندگی خود از کاندیدیازیس ولوو واژینال رنج می برند. رشد بیش از حد کاندیدیازیس ولوواژینال ممکن است باعث ترشحات واژن با احساس سوزش در واژن و فرج شود. رعایت بهداشت ناحیه تناسلی زنان در این موارد کمک کننده است.

نحوه شستشوی صحیح واژن

‌برای شستشوی روزانه ناحیه تناسلی خود می توانید این کار را تنها با آب انجام دهید و در موارد لزوم از محصولات استاندارد که معطر نیستند، زیر نظر متخصص زنان خود استفاده کنید.

هیچ گاه در زمان شستشوی واژن خود این کار از مقعد به سمت واژن انجام ندهید.

تا جای ممکن از لباس زیر های چسبان و پلاستیک استفاده نکنید، لباس زیر های تمام نخ برای ناحیه ژنیتال بهترین گزینه است.

ناحیه ژنیتال خود را مرتبا اصلاح کنید.

بهتر است برای خشک کردن ناحیه ژنیتال از پارچه های نخی و یا سشوار استفاده کنید.

از دوش واژینال استفاده نکنید، خیلی از افراد با احساس بوی بد در ناحیه تناسلی خود، بهترین روش درمان را دوش واژینال می دانند، در حالی که کاملا اشتباه است و بهتر است هر چه سریعتر برای درمان به متخصص زنان خود مراجعه کنید.

One thought on “ بهداشت ناحیه تناسلی زنان

  1. صدیقه - سپتامبر 21, 2021 در 10:42 ق.ظ

    سلام ببخشید، جنس لباس زیر تاثیری توی بهداشت ناحیه تناسلی داره؟

    پاسخ

پاسخ

هفده − 14 =

Call Now Buttonجهت مشاوره رایگان تماس بگیرید