23 آگوست

بهترین راه درمان کیست بارتولن

بهترین راه درمان کیست بارتولن

بهترین راه درمان کیست بارتولن چیست؟ کیست بارتولن یک کیسه کوچک مایع است که می تواند در غدد واقع در هر طرف واژن ایجاد شود. غدد بارتولن مایع ای ترشح می کنند تا واژن در حین مقاربت جنسی خشک نباشد. گاهی اوقات، خروجی این غدد مسدود می شود و باعث تجمع مایع می شود که منجر به تورم نسبتاً بدون درد در ناحیه می گردد. کیست بارتولن اغلب به اندازه یک نخود است و گاهی اوقات می تواند رشد کند و بزرگ شود. این نوع کیست می تواند هر دو طرف دهانه واژن را تحت تاثیر قرار دهد، اما معمولاً فقط در یک طرف دیده می شود.

کیست های بارتولن همیشه باعث درد نمی شوند و بیشتر اوقات، فرد مبتلا حتی در ابتدا متوجه نمی شود که این کیست وجود دارد. برخی افراد ممکن است متوجه یک توده کوچک و سفت در خارج واژن خود شوند که در لمس حساس است، اما در غیر این صورت، کیست هیچ نشانه قابل توجهی ایجاد نمی کند. به ندرت، کیست بارتولن عفونی می شود و آبسه ای دردناک و پر از چرک ایجاد می کند. اگر درد دارید یا در مورد ناحیه آسیب دیده نگرانی دارید، بهتر است هر چه سریعتر با متخصص زنان خود مشورت کنید.

برای جلوگیری از عفونی شدن کیست های بارتولن و پیشرفت آن به آبسه، مهم است که با استفاده از اشکال محافظتی مانند کاندوم که به عنوان مانعی در برابر عفونت های مقاربتی عمل می کنند، رابطه جنسی ایمن انجام دهید. رعایت بهداشت خوب همچنین می تواند از عفونت کیست و نیاز به مراقبت پزشکی جلوگیری کند.

بهترین راه درمان کیست بارتولن

علائم اصلی کیست بارتولن

دیده شدن توده کوچک و اغلب بدون درد در نزدیکی دهانه واژن

افزایش قرمزی، سوزش یا تورم در نزدیکی دهانه واژن

ناراحتی در ناحیه آسیب دیده هنگام راه رفتن، نشستن یا هنگام رابطه جنسی

اگر کیست عفونی شود (که به آبسه بارتولن معروف است)، علائم اضافی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

خروج چرک از کیست

 افزایش درد

 تب یا لرز

مشکل در راه رفتن، نشستن، درد هنگام مقاربت جنسی

افزایش التهاب و حساسیت در اطراف دهانه واژن

بهترین راه درمان کیست بارتولن

 معاینه کامل لگن

 ابتدا آزمایش از دهانه رحم برای مشخص شدن هرگونه عفونت مقاربتی انجام می شود.

در صورت نیاز بیوپسی کیست، در صورتی که بیش از 40 سال دارید یا یائسه هستید، برای آزمایش سلول های سرطانی انجام می شود.هنگامی که کیست بارتولن مشخص شد، پزشک درمان را متناسب با شرایط افراد انتخاب می کند.

آنتی بیوتیک ها

اگر کیست عفونی و دردناک شده باشد، به احتمال زیاد پزشک برای کیست ها آنتی بیوتیک تجویز می کند که می تواند باکتری های عامل عفونت را از بین ببرد.

جراحی کیست بارتولن

اگر کیست بزرگ و علامت دار باشد، پزشک می تواند یک برش کوچک در ناحیه ایجاد کند تا مایع تخلیه شود. این روش تهاجمی نیست و می تواند در مطب با بی حسی موضعی انجام شود.اگر کیست در حال عود است، پزشک شما می تواند یک لوله کوچک را داخل کیست قرار داده و آن را موقتا در محل خود قرار دهد تا کیست به تخلیه تشویق شود و از انسداد غدد جلوگیری کند.

پزشک شما همچنین می تواند با جراحی کیست بارتولن را درمان کند. این نوع جراحی شامل ایجاد یک برش کوچک در کیست و بخیه زدن لبه های شکاف است.

در مواردی که کیست ها مزمن و غیرقابل درمان می شوند، غدد بارتولن را نیز می توان با جراحی برداشت. این جراحی تهاجمی ترین روش در بین همه روش ها است و نیاز به بیهوشی عمومی دارد. عوارض احتمالی می تواند شامل خونریزی ، کبودی و عفونت باشد. این روش اغلب برای زنان یائسه توصیه می شود، زیرا خطر ابتلا به سرطان ولو در آن افزایش می یابد.

پاسخ

3 × سه =

Call Now Buttonجهت مشاوره رایگان تماس بگیرید