24 فوریه

انواع کیست تخمدان

انواع کیست تخمدان

انواع کیست تخمدان کدامند؟ کیست تخمدان چیست؟کیست تخمدان به رشد غیر طبیعی درون تخمدان گفته می شود. بیشتر کیست های تخمدان خوش خیم (غیر سرطانی) هستند.کیست تخمدان در زنان قبل از یائسگی با چرخه قاعدگی منظم بسیار رایج است. خانم ها ممکن است هر ماه تشکیل کیست تخمدان داشته و خود به خود برطرف شوند بدون اینکه از آن آگاهی داشته باشند مگر اینکه مشکل ایجاد کند.

 چه عواملی باعث ایجاد کیست تخمدان می شود؟

بسیاری از کیست ها (مانند کیست های عملکردی) علامتی ندارند و معمولا به طور اتفاقی هنگام اسکن مانند سونوگرافی ، CT یا MRI مشاهده می شوند. همچنین گاهی می توانند باعث درد لگن در صورت خونریزی در کیست یا درگیر شدن آندومتریوز شوند. خانم ها همچنین ممکن است در هنگام ابتلا به کیست تخمدان احساس نفخ و سیری بیشتری کنند.

پیچ خوردگی مشکل دیگری است که می تواند با کیست تخمدان ایجاد شود. این اتفاق زمانی رخ می دهد که تخمدان با کیست درون آن بر روی پایه خود بچرخدو بنابراین خونرسانی خود را قطع می کند. این باعث درد شدید لگن می شود که به طور معمول این درد بیشتر و بیشتر می شود، اغلب با حالت تهوع همراه است.

انواع کیست تخمدان

اگر کیست تخمدان دارید، ممکن است موارد زیر را نیز تجربه کنید:

دوره های نامنظم قاعدگی

درد لگن

نفخ یا پری شکم

درد مبهم در لگن یا کمر

حالت تهوع یا استفراغ

فشار بر روده یا مثانه

 

انواع کیست های تخمدان

 

انواع متداول کیست تخمدان عبارتند از:

کیست های عملکردی، ممکن است ماهانه در هنگام عملکرد طبیعی تخمدان ایجاد شود.

کیست های خونریزی دهنده،  خونریزی داخل یک فولیکول، ممکن است باعث درد شود اما معمولاً طی 1-2 ماه خود به خود برطرف می شود.

کیست های درموئید، معمولاً با بافت هایی مانند مو، چربی و دندان ها پر می شوند.

کیست آندومتریوز

فیبروما، تومور جامد شبیه فیبروم

کیست های کمتر شایع عبارتند از:

کیست تخمدان مرزی

سرطان تخمدان (سرطان)

سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)

تخمدان پلی کیستیک زمانی توصیف می شود که تخمدان حاوی فولیکول های کوچک زیادی باشد. این یافته ها در زنان معمول است و طبیعی تلقی می شود مگر اینکه با چرخه های قاعدگی غیر طبیعی یا مشخصات هورمونی غیر طبیعی همراه باشد .

تخمدان پلی کیستیک به خودی خود هیچ درد و نفخ ایجاد نمی کند، این یک سندرم متابولیک است که با چرخه های قاعدگی نامنظم طولانی مدت ، تخمک گذاری کمتر یا بدون تخمک گذاری، افزایش آندروژن ، افزایش خطر رشد بیش از حد غیر طبیعی پوشش داخلی رحم و کنترل غیر طبیعی قند (مانند دیابت) خود را نشان می دهد.

آیا کیست های تخمدان سرطانی هستند؟

اکثر کیست های تخمدان به خصوص در زنان جوان قبل از یائسگی خوش خیم هستند . خطر سرطانی بودن کیست تخمدان با افزایش سن افزایش می یابد. مهم است که کیست مداوم تخمدان به طور کامل ارزیابی شود و در صورت لزوم برای رد بدخیمی از بدن خارج شود و همچنین از عوارض کیست مانند خونریزی ، پارگی یا پیچ خوردگی جلوگیری شود.

چگونه کیستهای تخمدان بررسی می شوند؟

روش هایی که می توانند برای افتراق انواع مختلف کیست مفید باشند عبارتند از:

سونوگرافی لگن

آزمایش خون

لاپاراسکوپی (این کار باعث حذف همزمان آن می شود)

آیا لازم است با جراحی کیست تخمدان خود را حذف کنید؟

بیشتر کیست های عملکردی با گذشت زمان خود به خود برطرف می شوند.کیست های دیگر مانند کیست های درموئید، آندومتریوما نیاز به برداشتن با جراحی دارند که معمولاً از طریق جراحی لاپاراسکوپی توسط متخصص زنان انجام می شود.

پاسخ

چهار + 12 =

Call Now Buttonجهت مشاوره رایگان تماس بگیرید