20 دسامبر

عوارض بعد از زایمان

عوارض بعد از زایمان

عوارض بعد از زایمان چیست؟ چگونه می توان از بروز این عوارض جلوگیری کرد. اکنون که زایمان کرده اید، ممکن است عوارضی را تجربه کنید که نیاز به کنترل و پیشگیری دارد. دکتر الهام امام جمعه متخصص زنان در تهران در ادامه به بررسی این موارد می پردازد.

علائم پس از زایمان چقدر طول می کشد؟

شش هفته اول پس از تولد به عنوان دوره نقاهت پس از زایمان شناخته می شود که به عنوان سه ماهه چهارم نیز شناخته می شود، این دوره زمانی است که بدن شما پس از زایمان بهبود می یابد و برای شیردهی آماده است.

اگر دوست دارید بدنتان دوباره احساس طبیعی کند، به یاد داشته باشید که علائم پس از زایمان طبیعی یا سزارین برای همیشه باقی نمی مانند و اقداماتی وجود دارد که می توانید برای کاهش ناراحتی خود انجام دهید.

عوارض بعد از زایمان

مهمترین علائم پس از زایمان که ممکن است تجربه کنید:

علائم پس از زایمان شما به نوع زایمانی که داشتید (آسان یا سخت، واژینال یا سزارین) و سایر عوامل فردی و اینکه آیا این اولین نوزاد شماست یا خیر بستگی دارد.

خونریزی واژینال

خونریزی پس از زایمان بخشی طبیعی از روند زایمان است. بدن شما در حال خلاص شدن از شر خون، بافت و مخاط اضافی است که در دوران بارداری رحم شما را پوشانده است.

سه تا 10 روز منتظر یک جریان قرمز روشن و سنگین باشید تا اینکه در نهایت کاهش یابد و رنگ آن از قرمز روشن به صورتی تغییر کند و در نهایت سفید یا زرد شود. برای مقابله با خونریزی خفیف و لکه بینی تا شش هفته آماده باشید.

گرفتگی شکم

از آنجایی که رحم شما به اندازه طبیعی خود کوچک می شود، احتمالاً از هفت تا 10 روز درد و گرفتگی دارید که در روزهای دوم تا سوم پس از زایمان شدت بیشتری دارد.

شما می توانید برای کاهش درد، یک پد حرارتی را روی شکم قرار دهید، این می تواند به تسکین ناراحتی کمک کند. داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی، مانند ایبوپروفن و ناپروکسن سدیم ، انتخاب های بی خطری برای مادران شیرده هستند.

درد پرینه

بیرون راندن نوزاد می تواند سبب درد پرینه شود. این ناحیه بین فرج و مقعد است و ممکن است تحت فشار متورم یا پاره شود. در شرایط خاص، لازم است متخصص زنان آن بافت را برش دهد تا راه را برای ورود کودک شما به دنیا باز کند. بهبودی ممکن است تا یک هفته طول بکشد و ممکن است هفته‌ها درد داشته باشید.

یبوست

ممکن است چند روز طول بکشد تا حرکات منظم روده از سر گرفته شود. دستگاه گوارش شما ممکن است بعد از زایمان کند باشد و ممکن است پس از بیرون راندن نوزاد، احساس اجابت مزاج نداشته باشید. نه تنها شکم شما ضعیف است، بلکه ممکن است ذهن شما درگیر ترس از تشدید درد پرینه یا ایجاد هموروئید باشد.

هموروئید

زور زدن برای بیرون راندن نوزاد (یا دفع اولین مدفوع بعد از زایمان) می تواند باعث تورم دردناک سیاهرگ های داخل و اطراف راست روده یا مقعد شود. اگر قبلاً هموروئید دارید، تمام این فشارها می تواند مشکل را تشدید کند.

درد نوک سینه

درد نوک پستان برای مادران بعد از زایمان خصوصا در دوران شیردهی بسیار رایج است. نوک سینه های ترک خورده می توانند باعث ایجاد میکروب هایی شوند که منجر به ورم پستان می شوند. این عفونت سینه می تواند باعث تب، قرمزی و درد عضلانی و سینه شود. در صورتی که این درد تشدید می شود، باید با متخصص زنان خود برای درمان مشورت کنید.

پاسخ

17 − یازده =

Call Now Buttonجهت مشاوره رایگان تماس بگیرید