26 دسامبر

دلایل ناباروری زنان

دلایل ناباروری زنان

حدود 30 درصد از مشکلات باروری در زنان نشات می گیرد.مشکلات باروری زنان شامل تخمک گذاری نامنظم، انسداد لوله های فالوپ و ناهنجاری های رحم مانند فیبروم و اندومتریوز است.

گزینه های درمانی شامل جراحی، درمان هورمونی و IVF (لقاح آزمایشگاهی) است. باروری زمانی آغاز می شود که تخمک یک زن توسط اسپرم مرد بارور شود. تخمک گذاری حدود 14 روز قبل از شروع دوره قاعدگی اتفاق می افتد، زمانی که یک تخمک از یکی از تخمدان ها آزاد می شود.

شانس بارور شدن یک زوج جوان بارور تقریباً یک در 5 در ماه است. تا زمانی که یک زوج برای باردار شدن به مدت یک سال ناموفق باشند، می توان گفت دچار مشکل باروری هستند.

 

مشکلات باروری در زنان

تقریباً 15 درصد از زوج ها مشکلات باروری را تجربه می کنند. در بیشتر موارد می توان با فناوری های نوین در حوزه زنان، به درمان ناباروری زوج ها کمک کرد.

از آنجایی که افراد نسبت به گذشته دیرتر بچه دار می شوند، ناباروری ناشی از افزایش سن بر تعداد فزاینده ای از زنان و مردان تأثیر می گذارد.

دلایل ناباروری زنان

علل ناباروری زنان

ناباروری زنان می تواند ناشی از موارد زیر باشد:

مشکلات تخمک گذاری

سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)

مشکلات لوله های فالوپ

مشکلات مربوط به رحم

اندومتریوز

مشکلات تخمک گذاری باعث ناباروری زنان می شود

چرخه قاعدگی توسط چندین غده و هورمون های آنها با هماهنگی کار می کند. برای تخمک گذاری، بخشی از مغز به نام هیپوتالاموس، غده هیپوفیز مجاور را وادار می کند تا هورمون هایی ترشح کند که تخمدان ها را برای رسیدن تخمک تحریک می کند. پریودهای نامنظم یا غایب نشان می دهد که تخمک گذاری ممکن است نامنظم باشد.

سن زن یک عامل مهم باروری است. شانس بارداری برای یک زن 40 ساله تنها 5 درصد در هر سیکل قاعدگی است.

سندرم تخمدان پلی کیستیک نیز باعث ناباروری می شود.در زمان تخمک گذاری، تخمدان ها کیست هایی به نام فولیکول تولید می کنند. به طور معمول، یک فولیکول بالغ می شود تا تخمک آزاد شود. در سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)، فولیکول‌ها نمی‌رسند، در عوض کیست‌های کوچکی در حاشیه تخمدان‌ها تشکیل می‌دهند که اغلب هورمون‌های جنسی مردانه را آزاد می‌کنند. این بدان معنی است که تخمک گذاری و قاعدگی زن نامنظم است یا اصلاً اتفاق نمی افتد.

مشکلات لوله های فالوپ علل دیگر ناباروری زنان است . اسپرم تخمک را در مسیر خود به سمت لوله فالوپ بارور می کند. لوله فالوپ مسدود شده ممکن است مانع از پیشرفت تخمک شود و از برخورد آن با اسپرم جلوگیری کند.

مشکلات رحم باعث ناباروری زنان می شود!

تخمک بارور شده در پوشش داخلی رحم قرار می گیرد. برخی از مشکلات رحمی که می توانند لانه گزینی را مختل کنند عبارتند از:

فیبروم، تومورهای غیر بدخیم داخل رحم

پولیپ، رشد بیش از حد آندومتر که می تواند به دلیل وجود فیبروم ایجاد شود.

مشکلات دهانه رحم و ناباروری زنان

در بالای واژن، گردن یا ورودی رحم قرار دارد که دهانه رحم نامیده می شود. اسپرم انزال شده باید از طریق دهانه رحم عبور کند تا به رحم و لوله های فالوپ برسد.

مخاط دهانه رحم در حوالی زمان تخمک گذاری معمولاً رقیق و آبکی است. با این حال، در برخی از زنان، مخاط دهانه رحم غلیظ است و این می تواند اسپرم را مختل کند.

اندومتریوز و ناباروری زنان

آندومتریوز به معنی آن است که در پوششی در داخلی رحم  به تمام نواحی مجاور سرایت می کند و باعث ایجاد پوششی در لوله و رحم می شود.  این می تواند به لوله های فالوپ و تخمدان ها آسیب برساند و بر حرکت تخمک و اسپرم تأثیر بگذارد.

حتی اگر لوله های فالوپ و تخمدان ها آسیب نبینند، اندومتریوز می تواند بر لقاح، رشد جنین و لانه گزینی تأثیر بگذارد.​

پاسخ

18 + نوزده =

Call Now Buttonجهت مشاوره رایگان تماس بگیرید